Kosttilskott

kontakt@ptcoachen.se


PRISLISTA

   

                                                                                                        Varför ska man dricka BCAA


Bra fråga? Att dricka BCAA är ett sätt att minska muskelnedbrytning, trötthet och bildande till mjölksyrebildning. De tre aminosyrorna har fått sitt namn från sin grenade kemiska struktur. De tre aminosyrorna vi pratar om är Leucin ,Isoleucin och Valin. Men mer om dessa lite senare. När vi tränar högintensivt vill våra muskler bränna kolhydrater. Eftersom våra förråd av detta lättillgängliga bränsle är begränsat måste vi kompensera det med ett annat bränsle som kan brännas i hög takt, annars måste vi slå av på takten. Då förbränns grenade aminosyror som finns i en reducerad mängd i blodet. När den begränsade mängden är slut börjar våra kroppar att bryta ner muskelmassa för att frigöra de värdefulla grenade aminosyror. BCAA kan vara en fördel för dig som är ute efter att bygga muskler.

Vissa studier har visat att BCAA kan stärka vårt immunförsvar. Även mjölksyrabildningen ska minska vid tillskott av grenade aminosyror. Minskade trötthetskänslor är en annan sak som händer när man intar BCAA. Förmodligen har det med att göra att mindre serotonin bildas i hjärnan. Som du säkert förstår, kan det vara väldigt lämpligt att inta BCCA som kosttillskott






                                                Hjälper det att använda Kreatin?


Varför ska man äta kreatin undrar många? Jag undrar, varför ska man inte äta det? Just kreatintillskottet kan vara det mest välundersökta kosttillskottet på marknaden som ska fungera. Med mer kreatin i kroppen ökar förmågan att prestera på maximal nivå ett par sekunder extra och även lyfta lite tyngre. Framför allt hjälper kreatin vid kortvariga explosiva rörelser. Något som anses vara negativt med kreatintillskott är att det binder vätska i muskeln. Det innebär att man kan gå upp nåt extra kilo i bara vätska. Är man vegetarian och börjar med kreatintillskott burkar man generellt få en bättre effekt än personer som är blandkostare.

Kreatin är en molekyl som vi äter, främst i kött. En vanlig dag får vi oss ca 1-2 g kreatin genom maten. Finns det någon som bör undvika att äta kreatin som kosttillskott. Ja, folk som har problem med njurskador eller någon som håller på att utveckla njurproblem. 
Hur ska man inta sitt kreatin för bästa sätt? Själv rekommenderar jag att ha en uppladdningsfas de första 4 dagarna. 5g uppdelat på fyra olika tillfällen på en dag i 4 dagar. Därefter intar man 5g oavsett om du tränar eller inte. Efter ca 2-3 månader så behöver du ta en liten paus från kreatintillskottet. Det uppehållet bör vara på 4-5 veckor. Efter det så kör du på en likadan cykel igen.


Copyright © All Rights Reserved